Pääsukesemärk on jätkuvalt Eesti kõige tuntum toidumärgis, mida teab Konjunktuuriinstituudi uuringu järgi koguni 93% küsitlusele vastanud Eesti inimestest. Eesti toidutootjaid oodatakse 15. juunini hindamisele esitama tooteid, mis võiksid saada Pääsukesemärgi kandmise õiguse.

„Pääsukesemärgi tuntus püsib jätkuvalt kõrgel tasemel ja on viimase kahe aasta jooksul isegi pisut kasvanud. Pääsukesemärk sai möödunud aastal uue ja selgema sõnumiga kujunduse, mis loodetavasti aitab tarbijatel paremini aru saada märgi tähendusest ning hea kodumaise toidu kergemini üles leida. Märgiga tooted on kvaliteetsed, värsked ja maitsvad, sest tooraine on toodetud siinsamas meie Eestimaa põllumeeste poolt,“ ütles Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja juht Roomet Sõrmus.

Sõrmuse sõnul on meie rahvuslinnu suitsupääsukese kujundit kandva märgi üldine tunnuslause alates möödunud aastast Tunnustatud Eesti toit, samas annab uuenenud Pääsukesemärk võimaluse selgelt viidata ka toote valmistamiseks kasutatud kodumaisele põhitoorainele. Nii võib toidupakenditel olevatel Pääsukesemärkidel sõnapaari „Eesti toit“ asemel kasutada ka sõnapaare „Eesti piim“, „Eesti kala“, „Eesti mesi“, „Eesti liha“, „Eesti rukis“ jne.

Eelmisel aastal sai toidutoote kvaliteeti ja kodumaist põhitoorainet näitav Pääsukesemärk 20- aastaseks. Selle ajaga on märki kandnud tuhandeid toidutooteid, aga praegu on koja  kvaliteedisüsteemis 69 Eesti toidutootjat ja Pääsukesemärki kannab praegu kokku 298 toodet. Kõige rohkem Pääsukesemärgiga tooteid on praegu Eesti Pagari, Farmi Piimatööstuse ja Marjamaa Talu tootevalikus.

Pääsukesemärgi taotlemise tähtaeg on 15. juuni 2021. Märgi taotlemise info leiab Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja kodulehelt: https://epkk.ee/paasukesemargi-taotlemine/.

Taust:

Konjunktuuriinstituudi poolt Maaeluministeeriumi tellimusel 2020. aasta lõpus tehtud uuringu „Eesti elanike toidukaupade ostueelistused ja hoiakud“ põhjal oli 2020. aastal toiduainete tuntuim märgistus Pääsukesemärk ehk Tunnustatud Eesti toit (seda teadis 93% vastanuist). 2018. aastal ulatus Pääsukesemärgi tuntus 91%-ni. Pääsukesemärgile järgnesid tuntuselt Eesti Parim Toiduaine (85%), Lipumärk (74%) ja Tunnustatud Maitse (70%). Eesti riiklikku ökomärki teadis 63%, Euroopa Liidu mahepõllumajanduse märki 59%, Eestis kasvatud märki 53% ja Eesti lihaveise märki 45% vastanuist.

Toote kõrgele kvaliteedile ja kodumaisele päritolule viitavat Pääsukesemärki antakse toodetele, mis on valmistatud eestimaisest põhitoorainest ning mis on läbinud edukalt laboratoorse ja sensoorse hindamise. Märgi kasutamisõigust võivad taotleda kõik Eesti ettevõtted, kelle toodete valmistamiseks kasutatud tooraine päritolu on kontrollitud. Ettevõtjatele antakse toote hindamise järel ka sõltumatute toiduekspertide tagasiside, mis aitab hoida ja vajadusel parendada toodete kvaliteeti. Eksperdid hindavad pimetestil tooteid kuues tootegrupis: lihatooted; piimatooted; pagaritooted ja teraviljatooted; aedviljakonservid, kastmed, mittealkohoolsed joogid; alkohoolsed joogid. Lisaks põhihindamisele kontrollib EPKK märke kandvate toodete kvaliteeti ja tooraine päritolu ka jooksvalt.